Warning: Creating default object from empty value in /srv/psa05/hrmexpertise.nl/subdomains/blog/httpdocs/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 156 Warning: Creating default object from empty value in /srv/psa05/hrmexpertise.nl/subdomains/blog/httpdocs/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 156 Warning: Creating default object from empty value in /srv/psa05/hrmexpertise.nl/subdomains/blog/httpdocs/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 156 Warning: Creating default object from empty value in /srv/psa05/hrmexpertise.nl/subdomains/blog/httpdocs/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 156 The Marshmallow Challenge | Expertisecentrum Human Resource Management & Organizational Behavior

The Marshmallow Challenge

door Niels van der Kam

Onderzoek

Wat hebben 20 spaghetti, 1 meter tape, 1 meter touw en een marshmallow te maken met creativiteit en innovativiteit? De Marshmallow Challenge heeft het antwoord.

Een aantal jaren geleden bedacht Peter Skillman de Marshmallow Challenge. De opdracht is eenvoudig: “bouw met 4 personen in 18 minuten een zo hoog mogelijke stabiele toren van 20 sprieten spaghetti, een meter plakband en een meter touw.” Voorwaarde is dat bovenop de toren een marshmallow moet kunnen liggen, zonder dat de toren instort. Wat een eenvoudige opdracht lijkt, blijkt in de praktijk lang niet zo eenvoudig.

Tijdens een TED Event presenteerde Tom Wujec (Autodesk) over de prestaties van verschillende teams waarbij hij in de afgelopen jaren de Marshmallow Challenge afnam. Het type team liep uiteen van lagere school kinderen tot CEO’s. Welk type team presteerde het best? De resultaten zijn opmerkelijk.

marshmallow challenge resultaten

Schoolkinderen presteren een stuk beter dan het gemiddelde team, hun torens zijn zo’n 25% hoger dan die van de gemiddelde deelnemer. Waarom? Volgens Wujec ligt de oorzaak in de aanpak. Waar volwassen voorafgaand aan het bouwen eerst “de beste constructie” proberen te bedenken, gaan kinderen direct aan de slag en komen door trial-and-error tot een steeds beter design. Wujec heeft het over het belang van “prototyping”.

Wetenschappelijk onderzoek laat vergelijkbare resultaten zien. In hun artikel “First, get your feet wet” laten Gino, Argote, Miron-Spektor en Todorova (2010) zien dat zelf opgedane ervaring een positief effect heeft op creativiteit. Teams die meer aan prototyping deden waren als team creatiever. Deze vorm van ervaring, die zij labelen als directe ervaring leidt bovendien tot meer creativiteit dan indirecte ervaring (bijvoorbeeld opgedaan door het observeren van andere teams). Een van de verklarende mechanismen is dat teams die directe ervaring opdoen beter zicht krijgen op welk teamlid over welke kennis en kunde beschikt. Dit zogenaamde “transactive memory system” leidt ertoe dat teams bij toekomstige taken de kennis en kunde van de verschillende teamleden beter en sneller kunnen combineren en zo creatiever zullen zijn.

Zelf ervaring opdoen, lijkt dus van belang om creativiteit te stimuleren. De neiging om door probleem analyse a priori tot “de beste oplossing” te komen (onderwijs? zie business school studenten), moet worden onderdrukt, ten voordele van “prototyping”.

Hieronder de volledige presentatie van Tom Wujec over The Marshmallow Challenge bij TED. Voor wie TED niet kent: een aanrader! TED biedt een podium aan inspirerende sprekers (vaak van wereldfaam) over onderwerpen zo divers als technologie, entertainment, design, business en wetenschap.

Bookmark and Share